موسسه آموزش عالی ربع رشید | Higher Education Institute of Rab-Rashid

رشته های تحصیلی :
کارشناسی:

  • بيوتكنولوژي ( زيست فناوري)

يكي از شاخه هاي مهم زيست شناسي است و امروزه مورد توجه بيشتر مي باشد در يك تعريف كلي بكارگيري سلول يا اندامگان سلول و يا فرايند هاي آنها در صنايع توليدي مي باشد. در زمينه اهميت و كاربرد اين رشته از زيست شناسي مي توان به توليد هورمون انسولين با استفاده از سلولهاي باكتري اشاره كرد.

كاربرد و استفاده از دانش آموختگان اين رشته: از دانش آموختگان اين رشته در تمامي سطوح مي توان در مراكز آموزشي، تحقيقاتي، پزشكي، دارو  سازي و كشاورزي صنايع غذائي و ساير مشاغل وابسته كه به  نوعی در ارتباط با مهندسي ژنتيك هستند استفاده كرد.
 

  • زیست شناسی سلولی و مولکولی

زيست شناسي سلولي علمي است كه به بررسي و شناخت سلول از جنبه هاي مختلف مولكولي ساختماني و فراساختماني، فيزيولوژي، پيدايش وتكامل رفتار سلولها در جانداران تك سلولي و پر سلولي مي پردازد و داراي شاخه هاي متعددي است مانند: سلول شناسي، فيزيولوژي سلولي، ژنتيك سلولي، شيمي سلولي ، زيست شناسي مولكولي.
میکروبیولوژي ميكروبيولوژي علمي است كه در باره ميكرواورگانيسم ها يا جانداران ذره بيني ( ميكرواورگانيسم ها) بحث و گفتگو مي كند.

شاخه هاي عمده ميكروبيولوژي رامي توان به:  ويروس شناسي، پريونها، باكتريها، پروتوزئرها، ميكروبيولوژي خاك، ميكروبيولوژي آب، ميكروبيولوژي مواد غذائي عوامل ضد ميكروبي اشاره كرد.

  • رشته زیست شناسی جانوری

یکی از شاخه های مهم زیست شناسی است. دانشجویان این رشته می توانند در هر یک از رشته های زیست شناسی ادامه تحصیل دهند. فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی جانوری در وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری ، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی  وزارت جهاد کشاورزی و سایر مراکز در شغل های اجرایی و پژوهشی مشغول شوند

  • زیست شناسی دریا

زیست شناسی دریا یکی از شاخه های با ارزش و بسیار مهم در جمع رشته های زیست شناسی است. این رشته به لحاظ نیاز انسان به فرآورده های دریایی و استفاده انسان از منابع سرشار طبیعت یعنی۳/۴ کره زمین برای جامعه علمی و صنعتی مفید می باشد.

فارغ التحصیلان این رشته ضمن اینکه می توانند در تمامی مقاطع یعنی کارشناسی ارشد و پی اچ دی ادامه تحصیل دهند توانایی این را دارند که بتوانند با اشتغال در صنایع دریایی و آبزیان برای جامعه علمی ، صنعتی ، و غذایی مفید واقع شوند.

  • مهندسی علوم و صنایع غذایی

هدف ار این رشته ، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در زمینه هایی چون اجرای عملیات تبدیل مواد غذایی ، نگه داری محصولات کشاورزی ، کنترل کیفیت ، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه های مورد نظر فعالیت کرده و هدایت ، نظارت و مسوولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی را بعهده گیرند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، بسته به تواناییهای فردی و علمی خود ، می توانند مسوولیت های متفاوتی نظیر : مدیریت تولید کارخانجات ، مسئولیت فنی ، مسئولیت آزمایشگاه ها ، انجام فعالیت های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی ، ساخت محصولات جدید ، افزایش تولید ، کاهش ضایعات ، بسته بندی و … ارائه مشاوره علمی به واحد های تولیدی و فعلیت های دیگر را بر عهده گیرند. بدیهی است که نقش متخصصان این رشته در جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی ، با کاهش ضایعات کشاورزی از طریق تبدیل آنها به فرآورده های غذایی مطلوب و مورد تایید استانداردهای جهانی و ارز آوری از طریق صادرات این محصولات بر هیچ کس پوشیده نیست.

  • رشته مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست عبارت از کاربرد مجموعه ای از علوم و فنون مهندسی در رابطه با مطالعه و ارزیابی شرایط و بهبود و بهسازی محیط زیست می باشد. این علوم و فنون در امور اجرائی و ساختمانی در زمینه طرحهای عمرانی زیر بنائی ، شهری ، صنعتی و مسکونی کاربرد دارند. تخریب محیط های طبیعی و افزایش در صد آلودگی های مختلف ناشی از اجرای طرح های زیر بنایی و صنعتی بخصوص در نواحی شهری و روستائی و به مخاطره انداختن منابع طبیعی و انسانی از مسائلی است که در کاربرد مهندسی محیط زیست در هر طرح عمرانی مورد توجه می باشد. مهم ترین وظیفه متخصصین این رشته نظارت بر اجرای پروژه های زیست محیطی است. از جمله این پروژه ها می توان به شناخت و کنترل آلودگی آب ، خاک و هوا ، طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی ، کنترل آلودگی های حاصل از مواد زائد جامد و برنامه ریزی و مدیریت طرح های زیست محیطی اشاره کرد.

هدف اصلی این رشته ، تربیت متخصصانی کار آمداست که قادر باشند با حفاظت از آب و خاک و سایر منابع طبیعی ، محیط زیست مناسبی برای انسان و سایر موجودات زنده فراهم سازند.

  • شیمی کاربردی 

واحدهای درسی این رشته شبیه شیمی محض است و نزدیک به ۲۰ واحد با آن اختلاف دارد. در این رشته ۲۰ واحد تصفیه فاضلاب و آزمایشگاه شیمی صنعتی و … تدریس می شود تا قابلیت صنعتی بودن این رشته را زیاد کند. فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد می توانند در کارخانه های مرتبط بعنوان مسئول فنی و مدیر کنترل کیفی نظارت و در فرآیندهای تولیدی ایفای نقش نمایند.

  • شیمی‌ محض

شیمی محض به بررسی مباحث علمی شیمی‌ به صورت دقیق تر در بحث کوانتوم و اتم‌ها و خواص آنها می‌پردازد. فارغ التحصیل‌های این رشته با معلومات علمی‌ قوی تر می توانند در انواع رشته‌های ارشد شیمی‌ شرکت کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های شیمی‌ مختلف ادامه تحصیل داده و یا در تدریس و کارخانجات مرتبط به مواد شیمیایی وارد کار شوند.

 

کارشناسی ارشد:

  • ژنتیک

در عصر حاضر دانش ژنتیک با توجه به توانای ها و کاربردهای آن از جمله علوم پیشرفته و استراتژیک محسوب می شود. این علم به مطالعه ی وراثت و انتقال صفات از نسلی به نسل بعد می‌پردازد. با توجه به کاربردهای متنوع این علم در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی‌، زیست فناوری، کشاورزی و محیط زیست سرمایه گذاری های زیادی در بعد انسانی‌ و مالی در اکثر کشورهای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته برای آموزش و توسعه آن صورت گرفته است فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با اشتقال به کار در آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی‌ و پژوهشی در هر یک از مقاطع تحصیلی‌ به جامعه علمی‌، پژوهشی و پزشکی‌ خدمات رسانی کنند.

  • زیست فن آوری میکروبی

رشتهٔ زیست فن آوری به کاربرد روش‌های علمی‌ و فنی در تولید و تبدیل مواد به کمک عوامل بیولوژیک برای تولید کالا، خدمات کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، پزشکی‌ و سایر صنایع می‌پردازد. زیست فن آوری میکروبی به استفاده از ویژگی‌‌های انواع میکروب‌ها در تولید و تجزیه مواد مختلف می‌پردازد.

  • بیو شیمی‌ 

بیو شیمی‌ علم مطالعه ی ساختار و ویژگی‌‌های مواد موجود در سلول ها، بدن جانوران و بررسی واکنش‌های شیمیای در آنها می‌باشد. تمام گیاهان و جانوران از ترکیب های شیمیایی ساخته شده ا‌ند و وظیفهٔ محققان بیو شیمی‌ تعیین ساختمان این مواد و نقش آنها در حیات موجودات زنده است.

  • میکرو بیولوژی صنعتی

رشتهٔ میکرو بیولوژی ۳ دامنه موجودات زنده ارکی ها، باکتری ها، یوکاریوت‌ها را مورد مطالعه قرار میدهد. گرایش میکرو بیولوژی صنعتی به کاربرد میکرو ارگانیسم‌ها در محیط زیست می‌پردازد به عبارت دیگر در این رشته از میکروب‌های مفید برای تولید مواد صنعتی مانند اسید ها، کمپوست میکروبی و رفع آلودگی‌های محیط زیست استفاده میکنند.